Horká čokoláda vo vede

Horká čokoláda je stále populárnejšia nielen medzi nami fajnšmekrami, ale aj medzi vedcami. Je všeobecne známe, že horká čokoláda obsahuje flavonoidy, koré zaraďujeme medzi flavnoidy a ovplyvňuje hladinu oxidu dusnatého. Prítomnosť oxidu dusnatého hlboko ovplyvňuje inzulínom stimulovanú absorpciu glukózy a pružnosť ciev. Pozitívne pôsobenie na pružnosť ciev je spôsobené pôsobením oxidu dusnatého na endotel (vnútornú výstielku) ciev. Toto sú pozitívne účinky horkej čokolády na metabolizmus a tlaky v našich cievach.

Vedci porovnali účinok mliečnej a horkej čokolády na krvný tlak a hladinu glukózy a inzulínu v krvi. Po sedemdňovej bezčokoládovej diéte 15 ľudí konzumovalo 100 g horkej čokolády (Ritter Sport Halbbitter) o kalorickej hodnote 480 kcal, ktorá obsahovala približne 500 mg polyfenolov alebo 90 g mliečnej čokolády (Milka), ktorá pravdepodobne neobsahovala žiadne polyfenoly, ale bolo veľmi podobná obsahom energie, bielkovín, elektrolytov, vlákniny a iných živín po dobu 15 dní. Skúšky sa vykonávali orálnym glukózovým testom a denne sa meral krvný tlak. Týmto malým pokusom sa dokázal pozitívny vplyv horkej čokolády. Po 15. dňoch mala skupinka ľudí konzumujúca horkú čokoládu nižší krvný tlak a lepšie výsledky pri glukózovom orálnom teste. Podobne, aj keď sa nezmenil obsah celkového cholesterolu, došlo však k miernému zlepšeniu HDL cholesterolu.

Zdroj: Davide Grassi, Cristina Lippi, Stefano Necozione, Giovambattista Desideri, and Claudio Ferri: Short-term administration of dark chocolate is followed by a significant increase in insulin sensitivity and a decrease in blood pressure in healthy persons. In American Journal of Clinical Nutrition, Marec 2005; číslo 81, strany 611 - 614.